Dr. Bekken og Richard Gjems – eftaskonsert under Dølajazzen – Lillehammer Jazzfestival
Billetter kr. 300,00
Forhåndsbestilling:
post@lillehammerbryggeri.no
Mob 95019108
Messenger/melding til Lillehammer Mikrobryggeri
post@lillehammerbryggeri.no
Mob 95019108
Messenger/melding til Lillehammer Mikrobryggeri
Pianisten Tor Einar ’Dr.’ Bekken og munnspilleren og gitaristen Richard Gjems er to av Norges mest kompromissløse musikere, som med virtuositet og spilleglede formidler blues, jazz og folkemusikk – ofte med svært glidende overganger mellom ulike genre. De har gjort kritikerroste plater sammen og som soloartister.
Richard Gjems fikk sågar terningkast 6 i magasinet Blues News for sitt soloalbum «The You Tube Sessions 2020/21».
Dr. Bekken ble sågar hedret med Bluesprisen av Notodden Blues Festival i 2019.
Med musikalske røtter fra Finnskogen til Louisiana tar de publikum med på en grenseoverskridende reise gjennom ulike tonelandskap – alltid med ønske om å gi lytterne en opplevelse de ikke har hatt før.
Lykkelige er de som var til stede i Royal Albert Hall i november 2019, som fikk oppleve en aldeles magisk versjon av folketonen” Midesijollin”.
For mange av musikk-skribentene, og publikum som overvar konserten i London, ble dette selve høydepunktet i en konsert som var stappfull av legendariske opptredener.
For mange av musikk-skribentene, og publikum som overvar konserten i London, ble dette selve høydepunktet i en konsert som var stappfull av legendariske opptredener.
Plata «In Fonk We Trust» er konsertinnspilling fra Lillehammer Mikrobryggeri.
Noe vi i bryggerifamilien er meget stolte av.
Noe vi i bryggerifamilien er meget stolte av.
Sitat Platekompaniet:
Dr Bekkens utgivelse, «IN FONK WE TRUST», er en konsertinnspilling. Med seg har han den ekstraordinære bassisten Mattis Kleppen, den eneste som har vunnet konkurranse på Landskappleiken i folkemusikk med elektrisk bass som hovedinstrument, og den dynamiske trommeslageren Dag Kittilsen.
Dr Bekkens utgivelse, «IN FONK WE TRUST», er en konsertinnspilling. Med seg har han den ekstraordinære bassisten Mattis Kleppen, den eneste som har vunnet konkurranse på Landskappleiken i folkemusikk med elektrisk bass som hovedinstrument, og den dynamiske trommeslageren Dag Kittilsen.
Konsertopptaket fra Lillehammer Mikrobryggeri viser hvordan denne trioen etter 30 års samspill har utviklet en nesten telepatisk kommunikasjon på scenen, i et repertoar som utgjør en dyp og original hyllest til New Orleans-tradisjonen. Et entusiastisk publikum pisker trioen opp til stadig nye høyder, noe Bekken, Kleppen og Kittilsen svarer på med intensitet, virtuositet og spilleglede.
Plata er også spilt og snakket om i Bluesasylet NRK v/Knut Reiersrud.
Samt en flott artikkel i «All about jazz».
Les mer her:
https://www.allaboutjazz.com/in-fonk-we-trust-dr-bekken…
Les mer her:
https://www.allaboutjazz.com/in-fonk-we-trust-dr-bekken…
Teaser for artikkelen i «All about jazz»:
With some fresh boogie-woogie powder, just the right amount of handpicked blues, a bit of jazz seasoning, and honky-tonk leaves, all rolled together in the same Zig-Zag, the Dr. Bekken Trio smoked the joint. The crowd at the Lillehammer Mikrobyggeri, in the Olympic city of Lillehammer, Norway, were abuzz the minute the band took the stage……..
A strong hit of boogie-woogie laced the room with an energized romp on the Tor E Bekken original composition «St. Pete.» Bassist Mattis Kleppen sparked up the powerful opener with a potent bass solo.
With some fresh boogie-woogie powder, just the right amount of handpicked blues, a bit of jazz seasoning, and honky-tonk leaves, all rolled together in the same Zig-Zag, the Dr. Bekken Trio smoked the joint. The crowd at the Lillehammer Mikrobyggeri, in the Olympic city of Lillehammer, Norway, were abuzz the minute the band took the stage……..
A strong hit of boogie-woogie laced the room with an energized romp on the Tor E Bekken original composition «St. Pete.» Bassist Mattis Kleppen sparked up the powerful opener with a potent bass solo.
Bekken – liv og virke
Bekken har hovedfag i musikk med en avhandling om pianotradisjon i New Orleans, Versailles i sumpene ved Institutt for musikk (1996).
I tillegg har han en mastergrad i engelsk litteratur (NTNU, 2012) med fordypning i afroamerikansk poesi.
Bekken har hovedfag i musikk med en avhandling om pianotradisjon i New Orleans, Versailles i sumpene ved Institutt for musikk (1996).
I tillegg har han en mastergrad i engelsk litteratur (NTNU, 2012) med fordypning i afroamerikansk poesi.
I 1995 utga han The naked blues (Sonor Records) og i 2001 Train – stone blues piano, vol. 1 (Sonor Records).
Han utga i samarbeid med pianist og munnspiller Bertil Jøreng, The ticklers (Tickler Disc, 2004). Inspirert av Orkanen Katrina utkom Flood street (DrB Records, 2006).
Han har ledet bandet Dr. Bekken & the Bookerizers med Georg Michael Reiss på klarinett, Torstein Ellingsen på trommer og Svein Aarbostad på bass. De ga ut Got milk if you want it (Sonor Records, 2003), og har blant annet med Stein Kagge fremført forestillingen Urjazz på Jazzakademiet i Oslo Konserthus (2005). Den viktigste musikalske påvirkning i senere år har Bekken fått gjennom sitt bekjentskap med New Orleans-pianisten Eddie Bo (1930–2009), som han også opptrådte med, blant annet på Oslo Jazzfestival (1999) og på Blues In Hell (2008).
Han utga i samarbeid med pianist og munnspiller Bertil Jøreng, The ticklers (Tickler Disc, 2004). Inspirert av Orkanen Katrina utkom Flood street (DrB Records, 2006).
Han har ledet bandet Dr. Bekken & the Bookerizers med Georg Michael Reiss på klarinett, Torstein Ellingsen på trommer og Svein Aarbostad på bass. De ga ut Got milk if you want it (Sonor Records, 2003), og har blant annet med Stein Kagge fremført forestillingen Urjazz på Jazzakademiet i Oslo Konserthus (2005). Den viktigste musikalske påvirkning i senere år har Bekken fått gjennom sitt bekjentskap med New Orleans-pianisten Eddie Bo (1930–2009), som han også opptrådte med, blant annet på Oslo Jazzfestival (1999) og på Blues In Hell (2008).
Bekken har bl.a. produsert for Jazzin’ Babies og Magnolia Jazz Band.
Tor Einar har med bakgrunn i diverse blues- og boogie woogie-tradisjoner kommet fram til sitt eget uttrykk, preget av sterkt rytmisk driv i spillet, og er også en lyrisk balladetolker, ofte påvirket av New Orleans-pianisten James Carroll Booker III.
I 2008 kom plata Hardcore Piano på Blue Mood Records. Her fremfører Bekken for første gang utelukkende egne komposisjoner.
Tor Einar har med bakgrunn i diverse blues- og boogie woogie-tradisjoner kommet fram til sitt eget uttrykk, preget av sterkt rytmisk driv i spillet, og er også en lyrisk balladetolker, ofte påvirket av New Orleans-pianisten James Carroll Booker III.
I 2008 kom plata Hardcore Piano på Blue Mood Records. Her fremfører Bekken for første gang utelukkende egne komposisjoner.
Bekken har i senere tid vært opptatt av musikk i grenselandet mellom jazz, blues og ymse former for folkemusikk, noe som står i fokus på utgivelsen Songs From A Forest fra 2009, en duo-plate med munnspiller Richard Gjems.
I 2011 kom det digitale nedlastingsalbumet JazzBluesRagtimeVaudeville, der Bekkens vokale kvaliteter akkompagneres av egen ukulele. I september 2012 ga han på sin egen label DrB Records ut det digitale albumet Extended Blues, med improvisasjonsmusikk for solopiano og sologitar.
I 2013 sto to utgivelser på planen; solo-albumet Grand piano og Slaveriet med Richard Gjems; begge på Blue Mood Records/Grappa musikkforlag.
I 2011 kom det digitale nedlastingsalbumet JazzBluesRagtimeVaudeville, der Bekkens vokale kvaliteter akkompagneres av egen ukulele. I september 2012 ga han på sin egen label DrB Records ut det digitale albumet Extended Blues, med improvisasjonsmusikk for solopiano og sologitar.
I 2013 sto to utgivelser på planen; solo-albumet Grand piano og Slaveriet med Richard Gjems; begge på Blue Mood Records/Grappa musikkforlag.
Bekken har i tillegg til å gi ut musikk på eget selskap fortsatt samarbeidet med Blue Mood Records og Grappa, noe som har resultert i albumet Upright Piano – Live at Bar Moskus (2017) og flere innspillinger med Richard Gjems.
Tor Einar Bekken ble nominert til Spellemannprisen 2017 i klassen blues for Upright Piano – Live at Bar Moskus.
Tor Einar Bekken ble nominert til Spellemannprisen 2017 i klassen blues for Upright Piano – Live at Bar Moskus.
I 2019 ble han tildelt Notodden Bluesfestival bluespris for å ta vare på viktige sjangre i bluesen.[7][8] Ved tildelingen av Notoddens bluesfestivals bluespris sa festivalsjef Jostein Forsberg at det «som regel er gitarister det blir snakka om, og det er på tide at prisen går til noen andre, noen som holder seg til den smale sti og som tør å gjøre det «no matter what».
Little Steven sa at «prisen går til en mann som holder en viktig pianotradisjon ved like, man kan tenke på Otis Spann og helt tilbake til Professor Longhair og enda tidligere», fortsatte Little Steven – «Mannen holder denne tradisjonen i live, og jeg er så glad for at prisen går til en pianist til en forandring.»
Little Steven sa at «prisen går til en mann som holder en viktig pianotradisjon ved like, man kan tenke på Otis Spann og helt tilbake til Professor Longhair og enda tidligere», fortsatte Little Steven – «Mannen holder denne tradisjonen i live, og jeg er så glad for at prisen går til en pianist til en forandring.»
Gjems
Richard Gjems er en av de mest profilerte og mangfoldige munnspillerne i Norge, og har vært aktiv på musikkscenen siden slutten av 1990-tallet. Han har blant annet spilt med alt fra bluesstørrelser som Rusty Zinn, Big Bill Morganfield, Kid Ramos, Gary Smith, Taildragger og Bill Sims til norske artister som Steinar Albrigtsen, Stein Torleif Bjella, Knut Reiersrud og DumDum Boys, samt medvirket på et utall av album og soundtrack innen ulike genre.
Richard Gjems er en av de mest profilerte og mangfoldige munnspillerne i Norge, og har vært aktiv på musikkscenen siden slutten av 1990-tallet. Han har blant annet spilt med alt fra bluesstørrelser som Rusty Zinn, Big Bill Morganfield, Kid Ramos, Gary Smith, Taildragger og Bill Sims til norske artister som Steinar Albrigtsen, Stein Torleif Bjella, Knut Reiersrud og DumDum Boys, samt medvirket på et utall av album og soundtrack innen ulike genre.
Hans tre album med pianisten Tor Einar Bekken – Songs From A Forest (2009), Slaveriet (2013) og Spell (2018) – beveger seg i grenselandet mellom blues, jazz og folkemusikk, og har høstet gode kritikker her hjemme så vel som i utlandet.
Mer lesestoff og videosnutter finner du her:
https://www.tradmunnspill.no/…/richard-gjems-og…/
https://www.tradmunnspill.no/…/richard-gjems-og…/
Fra Bluesnews:
https://bluesnews.no/…/en-plate-med-stor-indre-rikdom
https://bluesnews.no/…/en-plate-med-stor-indre-rikdom
Teaser for artikkelen i BN om plata som gir stor indre rikdom:
Bluesnews skriver om fascinasjonen over Richard Gjems’ filmsnutter av egne helakustiske bluesframføringer på sang, munnspill og gitar lagt ut på Facebook og Instagram.
Intime, personlige og sjangerbevisste meditasjoner over kanoniserte blueslåter av folk som Lightnin’ Hopkins og John Lee Hooker m.fl.
Disse høydepunktene i en ellers monoton pandemihverdag skulle vise seg å være et slags toppen av isfjellet, for de femten innspillingene han har samlet under tittelen The You Tube Sessions 2020/21 funker så til de grader som album.
Intime, personlige og sjangerbevisste meditasjoner over kanoniserte blueslåter av folk som Lightnin’ Hopkins og John Lee Hooker m.fl.
Disse høydepunktene i en ellers monoton pandemihverdag skulle vise seg å være et slags toppen av isfjellet, for de femten innspillingene han har samlet under tittelen The You Tube Sessions 2020/21 funker så til de grader som album.
Gjems har en lang merittliste fra tidligere plateinnspillinger og livejobber i ulike settinger og Bluesnews kjenner ham spesielt som en lærd formidler av blueslitteratur.
I kortfattede liner notes beskriver han hva forholdet mellom tradisjonen og det individuelle talent i bluesen går ut på for sitt vedkommende:
«A middle-aged man playing blues in the Anthro¬pocene. Nothing more and nothing less.
Standing on the shoulders of giants who lived under systematic repression and institutionalized racism. The blues is the truth. Always.”
I kortfattede liner notes beskriver han hva forholdet mellom tradisjonen og det individuelle talent i bluesen går ut på for sitt vedkommende:
«A middle-aged man playing blues in the Anthro¬pocene. Nothing more and nothing less.
Standing on the shoulders of giants who lived under systematic repression and institutionalized racism. The blues is the truth. Always.”
Han veksler mellom en Epiphone-gitar og en Hohner Dobro til et par slidegitarnummer som munnspiller er Richard Gjems for lengst kjent som en mester. Det får han vist på denne platen, og det er på en og samme tid så velsignet behersket, melodisk, rytmisk og ekspressivt at det er en fryd.
Låtene går fra 20-tallets deltablues til den Otis Rush-inspirerte Fleetwood Mac-klassikeren «Love That Burns» fra albumet Mr. Wonderful (1968), som alt smeltes nennsomt ned til Richard Gjems’ tidløse down home backporch blues i ¬gyngestolmodus.
BN skriver om åpningssporet og alle de andre låtene i detalj.
Dette albumet er en hel bluesforestilling. Nydelig opp¬bygd. En indre sammenheng og skjønnhet skapt med de enkleste virkemidler. En plate med stor indre rikdom. Med en sanger som ikke prøver å høres «svart» ut, men som går inn i tradisjonen med ydmyk selvfølgelighet og sjelfull stemme.
Dette albumet er en hel bluesforestilling. Nydelig opp¬bygd. En indre sammenheng og skjønnhet skapt med de enkleste virkemidler. En plate med stor indre rikdom. Med en sanger som ikke prøver å høres «svart» ut, men som går inn i tradisjonen med ydmyk selvfølgelighet og sjelfull stemme.